- Var 5:te minut laddar någon hem Jonas Gådes Servicemanual till ett bättre liv. 120.000 har redan läst den, ladda hem den du också eller ge bort den i present gratis! Call us

Vad är stress?



Stress är vår kropps sätt att reagera när vi utsätts för extra stora fysiska, känslomässiga eller intellektuella krav och påfrestningar. På engelska betyder stress påfrestning eller tryck.
Begreppet definierades på fyrtiotalet av den kanadensiske läkaren Hans Selye.
Han menade att kroppen fysiologiskt reagerar ungefär likadant både vid fysiska och psykiska stressfaktorer.
Stress är inte bara negativt utan faktiskt bra främst under korta perioder. Vi behöver stress både psykiskt och fysiskt för att hjälpa oss att anpassa oss till nya situationer. Till och med behöver vi stress för att överleva med andra ord är den en överlevnadsstrategi.
Det är normalt att vara stressad emellanåt, kortvarig stress är för det mesta ofarlig. Den fyller en funktion när vi skall klara av svåra uppgifter. Långvarig stress är däremot slitsamt för kroppen. Lagom stress med rätt förutsättning kan göra oss alerta och skärpta.
Källa: www.comunicera.se
Tillbaka till frågorna

Är stress farligt?

När stressen blir intensiv och långvarig är den skadlig för vår kropp. Om vi inte är observanta och bara tänjer på gränserna kan hjärnans nervceller och kemi påverkas så att vi drabbas av mental utbrändhet, depression eller andra sjukdomstillstånd.
Källa: www.comunicera.se
Tillbaka till frågorna

Vad kan vara tecken på stress?

Tecken på negativ stress:

- svårt med koncentrationen
- utför ofta mer än en uppgift i taget
- svårt att prioritera
- känslig för kritik
- ställer orimliga krav på sig själv och andra
- otålig och aggressiv
- skyller ifrån sig
- sömnproblem
- röker mer
- dricker mer alkohol
- dricker mer kaffe
- minskad humor
- upplever sig inte orka
- upplever en känsla av att inte ha kontroll
Källa: www.comunicera.se
Tillbaka till frågorna

Information och fakta om sömn och sömnproblem

Hur reagerar kroppen på stress?

När vi blir stressade ställer kroppen in sig på att möta utmaningar och för att hålla oss vakna och alerta. Långvarig stress utan återhämtning kan bli förödande för vår kropp.
Reaktionsmönstret ser likadant ur för alla: hjärtat slår fortare, blodtrycket stiger, musklerna späns och tankarna skärps. Detta skall hjälpa oss att möta utmaningen och hålla oss vakna och alerta.

Det finns olika sätt att reagera på stress antingen:

Strida: då kämpar vi på. Kroppen frigör energi till musklerna från midjan och uppåt. Vanliga känslor är ångest, ilska, irritation eller positiva känslor som upprymdhet.

Fly: tror vi inte att vi klarar av hotet flyr vi. Energin koncentreras då till benen. Oftast känner man sig rädd och arg.
Källa: www.comunicera.se
Tillbaka till frågorna